Wednesday, November 21, 2012

SIAPA CAKAP BELAJAR BAHASA TU SENANG ?

assalamualaikum.

soalan pertama, siapa rasa belajar bahasa tu senang ? kalau rasa senang, jawab soalan kat bawah ni. kalau rasa susah, pun kena cuba jugak jawab soalan kat bawah ni. muehehehhe. 

fill dis blank wit YES or NO
1._________i dont have a brain
2._________i dont have a sense
3._________i am stupid

dapat jawab ? mampu jawab ? aku sendiri sebagai pelajar bahasa pun tak dapat jawab. *motif?* tricky kan ? eheh.

ape yang aku cuba untuk sampaikan ialah belajar bahasa pun sama susahnya macam belajar aliran sains. aku tau ramai yang memperlekehkan bidang bahasa ni. yelah, bagi orang ramai, siapa yang amek aliran sains tu hebat. aku akui memang hebat pun sebenarnya. hehe. tapi, tak wajar kalau kita compare aliran bahasa(sastera) dengan aliran sains. 


sastera atau sains. dua-dua ilmu.


pandangan SESETENGAH orang pasal aliran sastera :

1. eh dulu dia bukan budak sains ke kat sekolah dulu ? apsal tiba2 masuk aliran sastera plak kat universiti ? ni mesti SPM lingkup.

2. pelajar aliran sastera dapatstraight A SPM: elehh belajar masuk aliran sastera, memang lah snang dapat straight A. cuba masuk aliran sains, tengok lingkup ke tak.

3. pelajar kos sastera dapat anugerah dekan/4 flat: aliran sastera memanglah senang nak dapat 4 flat. cuba kalau dia masuk aliran sains. confirm 3.0 pun tak sampai.


enough with pandangan skeptikal sesetengah orang terhadap aliran sastera. sebenarnya belajar semua pun susah, mana ade yang sennag dalam dunia ni?. kalau senang, takdelah orang susah payah struggle untuk study ye dak ? 

saains, sastera, bahasa. semua susah. cuma tahap kesusahan dia berbeza bagi setiap individu. macam aku tengok buku engineering kawan aku, aku rasa susah gile. dan bila dia tengok buku grammar(tesl) aku, dia cakap susah gile and tak paham langsung. takde issue pun yang sains lagi sennag or sastera lagi senang. jadi, kalau yang amek aliran sastera, janganlah memperlekehkan yang amek aliran sains. yang amek aliran sains, jangan memperlekehkan yang amek aliran sains. *aman damai dna harmoni*






9 comments :

  1. huhu,smelah, sy lak dr bdg kemanusiaan,
    bile dpt result gmpk siket,
    msti org kata, kos mudah, bolela..
    pape pon, chill jek ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah. sedih jgk bile org ckp mcmtu.
      pastu kalau dpt result tak oke dorg ckp plak "aikk aliran sastera pun xboleh nk score ke"

      Delete
  2. salam, kan, i too was and still a language student. Kalau senang kenapa tak ramai yang dapat 4 flat kan? susah jugka tu maksudnya. Jangan lah double standardkan student bahasa, kita, dorang pun belajar ilmu, kalau semua tahu science, berterabur bahasa, susah jugak kan?

    peace, followed you already. thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah pasal. nak belajar sains pun kena jugak tau bahasa kann. :P

      Delete
  3. senasibnya dgn budak2 belajar art T.T

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua aliran selain aliran sains maybe akan terima nasib yg mcm ni. :P

      Delete
  4. Saya budak aliran sains sosial..haa..pernah dgr? hehe..saya amik akuan, sains, dan ekonomi, plus addmath..tp kami dipndang serong..huhu..Hi, sy nak jmput tuan blog join contest dr QIOS.

    CONTEST! Jom serbu! Hadiah bernilai RM50 dari QIOS!

    http://qiostestblog.blogspot.com/2012/11/contest-peraduan-mereka-cipta-nama-blog.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah2. :P oke, insyallah join contest tu. :)

      Delete
  5. hi... kak amik tesl ka? saya berminat la nak amik tesl nanti :D
    btw, butang follow kat mana?

    ReplyDelete